Hoppa till huvudmenyn Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehållet Nyheter Till sök

Ibbe räddar goda relationer

Tillsammans gör vi det trivsamt att bo här. Så står det ibland på Nyköpingshems meddelanden. I Ibrahim Farahs arbete som bokonsulent handlar det många gånger om att vägleda till tolerans och förståelse grannar emellan när något skaver.

Hanterar mängder med störningsärenden

700 störningsärenden per år har Ibrahim Farah och hans båda kolleger att ta hand om varje år. Intensivast är det kring storhelger och under somrarna.

- Den ljusa årstiden är folk ute sent och leker, festar och grillar och låter mycket mer än under vintern och det märker vi av, berättar han.

Acceptera aldrig det som gör dig rädd

Ofta är det generationsklyftor och ljudkänslighet som är orsaken till att något uppfattas som störande. Men vad får den som bor i ett flerfamiljshus egentligen räkna med?

- Livet låter och det kan vara lyhört mellan lägenheter. Det hörs när någon spolar, hostar, leker, skrattar eller gråter. Det kan lukta när någon röker eller lagar mat. Det är sådant du får räkna med. Det du däremot inte ska behöva acceptera är sådant som gör dig rädd, stör din nattsömn eller får dig att må dåligt, menar Ibrahim.

I de flesta lägenheter och på de flesta balkonger är det okej att röka och att det osar vid matlagning är förstås också normalt. Ändå finns det sådana situationer som bokonsulenterna behöver reda i, för att den som bor bredvid ska må bra i sitt hem. Ibland räcker det med att tala om att ett visst beteende stör för att det ska sluta, ibland krävs det lite mer.

Stör utan att förstå det

För att komma tillrätta med störningsärenden är Ibrahims råd att först överväga att själv ta kontakt med grannen och berätta vad det är som stör. Det kan kännas jobbigt men är många gånger värd det om problemet löser sig utan att det blivit större än det var från början.

- Ofta har den som stört inte varit medveten om det, utan blir lite ledsen och vill bättra sig när den fått veta vad det betyder för någon annan.

Men ibland är det svårare och då hanterar Nyköpingshem kontakten. Om den som stör inte slutar kan det gå så långt som till uppsägning.

- Ingen blir av med sitt kontrakt på grund av en enstaka störning, men vi ser allvarligt på fall där det inte finns någon vilja till ändring eller förståelse för att vi måste respektera varandra.

När det behövs håller Ibrahim medlingssamtal mellan hyresgästerna för att hitta sätt att komma överens och rädda relationen. En god grannsämja är avgörande för trivseln och målet är alltid att båda parter ska bli nöjda och vilja bo kvar.

 

Text: Carina Wilhelmsson
Foto: Bobo Lindblad

Kvadrat nr 2 2020