Hoppa till huvudmenyn Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehållet Nyheter Till sök

Valde vännerna och naturen

Best bang for the buck. I den rymliga fyrarummaren trivs Wictor och Sara som fisken i vattnet. Den som inte dragits upp än förstås, för i bruksorten Nävekvarn står metrevarna som spön i backen… Följ med in i deras speciella lägenhet i två plan.

Inflyttarna Wictor & Sara trivs i Nävekvarn

Sinnebilden av ljust & fräscht

Ljuset är det första som slår en när ytterdörren öppnas. Fönstret till badrummet mittemot, vars dörr står lite på glänt, och de stora fönstren i vardagsrummet och sovrummet - som till och med har väl tilltagna hörnfönster – får ljuset att flöda in. Sen stjäl spiraltrappan en bit in i hallen uppmärksamheten. Vad leder den till? Det ska vi snart få se.

Flyttade från Norrköping och Växjö

På Malmvägen i Nävekvarn bor Wictor Jonas och Sara Olsson i en rymlig fyrarummare sedan lite mer än ett år tillbaka. Det är inflyttare från Norrköping respektive Växjö, och hade ögonen på Nävekvarn av flera anledningar. De trodde egentligen inte att de skulle få chansen att hyra den här fint renoverade lägenheten eftersom de inte hade sparat så många köpoäng. När de fick se den häpnade de över hur mycket lägenhet de kunde få för hyran.

- Vi blev så glada när det blev klart att det var vi som fick den! berättar Wictor.

Vännerna var dragplåstret

Det var via hans förra arbetsplats XXL i Norrköping som bruksorten Nävekvarn hamnade på kartan. På jobbet blev han nämligen god vän med Erik som höll på att bygga sitt eget hus i Sjöskogen, ett bostadsområde i Nävekvarn. Wictor, som är en händig person och gärna arbetar med händerna, var med och hjälpte till med bygget. Både han och Sara kom att bli förtjusta i platsen med sin närhet till skärgård, skog, mark och bra fiske.

Skogshuggaren och elektrikern

Wictor arbetar idag som skogshuggare, och kan bli utskickad till i princip vilken skog som helst. Sara arbetar som elektriker i Nyköping. Båda är nöjda över att ha lägenhet i lite lantligt läge.

- Vi har hamnat på rätt ställe. Våra fritidsintressen och vänner finns runt knuten och det är en väldigt vänlig och vacker plats att bo på.

Något de reagerat på är lugnet. Som ett par i 20-årsåldern är de omgivna av barnfamiljer och äldre grannar. Tidigare bodde de mitt i centrala Norrköping.

- Det är knäpptyst här, det är så skönt när man ska lägga sig tidigt för att kunna jobba innan det hunnit blir för varmt i skogen på sommaren.

- Samtidigt är det mysigt att bo på ett ställe som liksom blommar upp på sommaren, vi gillar verkligen restaurangen i hamnen och det är super att ha matbutiken så nära.

Köket och gillestugan äger

Vad gör då just den här fyrarummaren till deras ultimata bostad? Det är flera faktorer men köket är det som Wictor är extra nöjd med. Det helrenoverades för några år sedan och har en modern köksinredning med grå luckor. I samband med det renoverades även badrummet och toan.

För att riktigt kunna ta ut svängarna har de kompletterat köket med en ö från Ikea, perfekt för hemmakockarna med stort matlagningsintresse.

- Vardagsrummet är så pass stort att jag byggde ett rejält matbord dit. Där får det plats en massa folk, vi har i alla fall suttit 12 personer runt det, och det betyder att jag får ha köket för mig själv!

Matbordet är också samlingsplatsen när vännerna kommer med sina datorer och skärmar med sig för att spela tillsammans.

Lägenheten känns speciell av fler anledningar, berättar Wictor. De tre rummen i entréplanet är bra och sen är det en spiraltrappa som leder till nedervåningen och det fjärde rummet - en gillestuga – och en toalett. Nedervåningen har dessutom egen ingång vilket är praktiskt inte minst när möbler ska flyttas.

 – Här är vårt lekrum, säger Wictor och visar oss hur de använder gillestugan. Vi får jättebra plats för vänner och våra hobbys!

I gillestugan var de varsin gamingdator och här ägnar de sig också åt avancerade legobyggen och måleri. Gott om utrymme behöver inte vara ouppnåelig lyx i Nävekvarn, en insikt som blir tydlig.

Första året som hyresgäster

Som nyinflyttade till Nävekvarn och till Nyköpingshem är det förstås intressant att få veta vad de fått för intryck av hur det är att vara våra hyresgäster.

- Det är jätteskönt att det var så lätt att få parkeringsplatser nedanför huset! Vi har varsin bil och det var inga som helst problem att få till båda.

- Den enda gång jag felanmält något, det var något knas med ugnen, blev det fixat redan nästa dag. Kanske hade vi tur just den gången, men jag har hittills varit jättenöjd med allt jag haft med Nyköpingshem att göra.

Det är med ett leende på läpparna som fotografen och jag tackar för att vi fick hälsa på. Vilka härliga människor det bor hos oss.

 

Fakta

Malmvägen 3D

4 rum och kök

110 kvadrat

10 629 kronor/månad (2026)

 

Nyhetsbrev nr 1 2026

Text: Carina Wilhelmsson
Foto: Bobo Lindblad