Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll

Välj själv vad som ska göras i din lägenhet och när du vill ha det gjort. Vårt underhållssystem är ett unikt och förmånligt sätt att se till att din lägenhet alltid är fräsch och trevlig.

 

Systemet med hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll (HLU) innebär att du i din hyra betalar för att väggar, golv mm ska renoveras med vissa periodiska intervall. För tapeter gäller t.ex. 12 år, vilket innebär att du utan extra kostnad får omtapetserat i dina rum med detta intervall. Det enda du behöver göra är att anmäla underhållsönskemålet till oss, välja vilken tapet (eller väggfärg) du önskar och sedan se till att målaren får tillträde till lägenheten på bestämd tid.

Våra underhållsintervall ser ut så här:

  • Tapeter 12 år. Här kan du också välja om du hellre vill ha väggarna målade.
  • Golvmatta 25 år.
  • Parkettslipning/byte  20 år.
  • Byte kyl-/frysskåp 15 år
  • Byte spis 18 år

 

Vilka alternativ finns?

Systemet med Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll innebär följande tre alternativ:

1. Du beställer underhåll enligt vår plan. Du betalar samma hyra och får din lägenhet renoverad utan extra kostnad.

2. Du beställer underhåll innan intervallet för åtgärden gått ut. Du betalar då en engångssumma för värdet av den kvarvarande tiden för underhållet.

Du avstår underhåll, trots att tidsintervallet löpt ut, och får en rabatt på din hyra varje månad.

 

 

Har du andra frågor kring underhållet i din lägenhet, kontakta gärna Kundcenter för ytterligare diskussion.