Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll

Välj själv vad som ska göras i din lägenhet och när du vill ha det gjort. Vårt underhållssystem är ett unikt och förmånligt sätt att se till att din lägenhet alltid är i fint skick.

Systemet med hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll (HLU) innebär att du i din hyra betalar för att väggar, golv med mera ska renoveras med vissa periodiska intervall. För tapeter gäller till exempel 12 år, vilket innebär att du utan extra kostnad får omtapetserat i dina rum var tolfte år. Det enda du behöver göra är att anmäla önskemålet till oss, välja vilken tapet eller färg du önskar och sedan se till att målaren får tillträde till lägenheten på avtalad tid.

Det här är våra underhållsintervall:

  • Tapeter 12 år. Du kan också välja om du hellre vill ha väggarna målade.
  • Golvmatta 25 år
  • Parkettslipning/byte  20 år
  • Byte kyl-/frysskåp 15 år
  • Byte spis 18 år

Vilka alternativ finns?

Systemet med hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll innebär följande tre alternativ:

1. Du beställer underhåll enligt vår plan. Du betalar samma hyra och får din lägenhet renoverad utan extra kostnad.

2. Du beställer underhåll innan intervallet för åtgärden gått ut. Du betalar då en engångssumma för värdet av den kvarvarande tiden för underhållet.

3. Du avstår underhåll, trots att tidsintervallet löpt ut, och får en rabatt på din hyra varje månad.

Har du andra frågor kring underhållet i din lägenhet, kontakta gärna kundcenter för ytterligare diskussion.