Frågor och svar

Här är några vanliga frågor om vårt underhållssystem:

 

När kan jag beställa underhåll?
Beställningen för det kommande årets underhåll kan göras på hösten året innan. För att vara effektiva i vårt arbete och hålla kostnaderna nere gentemot våra entreprenörer måste vi samordna beställningarna. 
 
Hur ser jag vad jag kan beställa och när det närmast är planerat?
På Mina Sidor finns en förteckning på vad som ingår i just din lägenhet. Här framgår också när det senast är gjort, när det planeras nästa gång och om det finns några kostnader för dig att just nu beställa underhållet.

Får jag välja fritt vilka material jag vill ha?
Vi erbjuder en val ur en standardkollektion. Välkommen till kundcenter för att titta på exempel på tapeter, mattor, skåpsluckor och bänkskivor. Önskar du till exempel andra tapeter eller en annan spismodell får du själv stå för prisskillnaden.

När får jag beställningen utförd?
Vi samordnar allt underhållsarbete med entreprenörerna som vi anlitar och gör en årsplan för att det ska bli så effektivt som möjligt. Därför kan vi inte vid beställningstillfället direkt säga om underhåll kommer att göras i början eller slutet av året. Beroende på vad du har beställt kan det också bli så att de olika beställningarna utförs på olika tider under året.

Vad händer om jag inte beställer underhåll som jag är berättigad till?
Om du avstår från att få underhåll utfört som du är berättigad till får du istället automatiskt en rabatt på din hyra varje månad. Rabattens storlek beror på vilken sorts underhåll det handlar om och vilket rum det avser. Enklast ser du det på Mina Sidor.

Kan jag beställa tidigare än vad som är planerat?
På Mina Sidor kan du se den vad det kostar att få underhåll gjort tidigare än beräknat. Är det kort tid kvar av det planerade intervallet är kostnaden mindre. Kostnaden faktureras separat när jobbet är klart.

Vad händer med min hyra om jag gör underhållet på egen hand?
Är du berättigad till en rabatt betalas den ut när intervallet för underhållsåtgärden löpt ut. Har du till exempel möjlighet att tapetsera på egen hand kan du oftast höja din trivsel i lägenheten samtidigt som du får en hyresrabatt.

Om jag har beställt underhåll men ångrar mig, vad gör jag då?
Är arbetet inte påbörjat i din lägenhet så kontaktar du kundcenter.