Akuta fel

För fel som uppstår utanför våra arbetstider, och som inte kan vänta till nästkommande arbetsdag, kan du kontakta vår dygnet-runt-jour.

 

Vad som är ett akut fel är inte så lätt att veta, men här nedan har du en vägledning som kan vara till hjälp vid bedömning.

 
Inne i din lägenhet
  • Strömlöst
    Saknas elen i hela lägenheten kontrollerar du först att inte ev jordfelsbrytare utlöst. Saknas el i delar av bostaden är det troligen en propp som utlöst – detta åtgärdar du på egen hand. Fungerar det ändå inte så ringer du jouren om felet gäller köksutrustningen.
  • Krossad fönsterruta
    Om det finns risk för person- eller köld-/regnskador.
  • Vatten
    Vid utströmmande vatten. Mindre dropp skyddar du med en skål eller liknande och anmäler via Mina Sidor eller telefon nästa arbetsdag.
  • Avloppsstopp
    Stopp i wc är inte ett akut fel om det inte finns ytterligare wc i din bostad. Stopp i golvbrunn i dusch/badkar är inte akut fel. Du ska naturligtvis inte använda dusch/badkar om det är fara för skador.
  • Spis
    Fungerar minst en av plattorna/värmezonerna är det inte ett akut fel.

 

  • Kyl-/frysskåp
    Jouren har normalt ersättningsskåp att sätta ut i din lägenhet.
  • Ventilation
    Problem med ventilation är inte ett akut fel.
  • Värme
    Om (hela) din lägenhet under minst några timmar understiger 18 grader kontaktar du jouren. Annars är det inte ett akut fel..
  • Lägenhetsdörr
    Om dörren inte går att låsa eller stänga.

 

Gemensamt i huset
  • Hiss
    Om hissen står still eller dörren inte går att öppna.
  • Tvättstuga
    Om kläder blivit instängda i tvättmaskin eller torktumlare. Lagning av maskin kommer dock att ske under ordinarie arbetstid.

 

 

GÖR SÅ HÄR

Har du ett fel som är akut ringer du 0155-755 00 för vidare hänvisning.

 

Läs också

Störning från granne
Kontaktuppgift