Telefonen ringer varm när jag försöker byta några ord med felanmälarmottagaren Helene för att höra hur hon tycker att det är att vara nyanställd hos Nyköpingshem. Hon har fullt upp, och det syns att hon gillar sin roll. Att det råder en varm stämning på den nya avdelningen fastighetsservice är heller inte att ta miste på.
Helene och Fernando har båda anställts till följd av Nyköpingshems nya organisation. Varje dag tar de emot mängder av samtal och meddelanden från hyresgäster som behöver få något lagat av avdelningens reparatörer, som numera är samlade i ett enda team.
- Det bästa är den positiva respons som jag får från nöjda hyresgäster, säger Helene som i 27 år arbetade inom försäkringsbranschen innan hon tog steget att söka sig till Nyköpingshem. Jag får energi av att prata med så många glada och tacksamma personer!
Att vara i samma hus och fika och luncha tillsammans med reparatörerna ger snabba informella informationsvägar som kunderna har nytta av. Det hör också till det bästa med jobbet, enligt Helene.
Annat som gör det extra roligt är möjligheten att bidra med metoder som utvecklar servicen. Under hösten har till exempel funktionen felanmälan på webben satt igång som ett första steg i att jobba mer digitalt.
- Nu kan du göra en felanmälan när som helst på dygnet, gå bara in på Mina sidor, berättar hon.
Eftersom massor av uppgifter om bostaden redan finns på Mina sidor blir hanteringen smidigare och det går enkelt att följa ärendet från att det anmäls till det är avslutat. Och ju mer inarbetad funktionen felanmälan på webben blir, desto svalare blir troligen telefonen. Men knappast stämningen på fastighetsservice.
I sommar har du som tycker att Helenes och Fernandos jobb som felanmälanmottagare låter spännande möjlighet att bli deras semestervikarie under nio veckor.
|